spam-gmail-2

Spam blokkeren en beheren in Gmail

SPAM is helaas iets wat altijd terug zal blijven komen binnen je Gmail adres, Google doet er zoveel mogelijk aan om SPAM voor te zijn en tegen te houden. Maar het kan altijd gebeuren dat je een SPAM bericht ontvangt. Hier is hoe je SPAM kunt blokkeren binnen Gmail.

SPAM kan in vele vormen en maten komen, het is raadzaam om altijd op de hoede te blijven met elke mail die je opent. En nooit zomaar op vreemde links te klikken, zelfs als die van een kennis komt. Zodra je een bericht of afzender wilt blokkeren en verwijderen binnen Gmail kan je de volgende stappen uitvoeren.

Navigeer naar het bericht wat je wilt blokkeren en markeren als SPAM, ga hierna naar de optie wat bovenin verschijnt zodra je het mail bericht open hebt staan.

spam-gmail-3

Hierna is het bericht in een keer verplaatst naar de SPAM folder, en krijg je gelijk de optie om ook de afzender te blokkeren. In de meeste gevallen is hier gelijk voor te kiezen. Kijk dit nog even aan per situatie. Elke email die hier gemeld wordt als SPAM wordt ook door Google van geleerd, en kan ervoor zorgen dat een dergelijke afzender ook op een blacklist komt te staan.

spam-gmail-4

Ook kan je bij het bericht zelf ervoor kiezen om op de drie puntjes te klikken aan de rechterkant, en hier voor een specifieke SPAM melding kiezen. Hier is te kiezen uit de volgende keuzes:

spam-gmail-7

Met het rapporteren hiervan wordt dit ook weer gemeld bij Google, en zal dit bericht worden nagekeken door automatische tools om verder te behandelen en te blokkeren.

Als je wilt inzien welke berichten al automatisch door de SPAM zijn tegengehouden dan kan je ook een kijkje nemen bij de volgende Folder in je folders aan de linkerkant binnen Gmail. Vaak dien je dan even de lijst uit te vouwen.

Hier zie je alle berichten terug die door de SPAM zijn gemarkeerd of zelf gemeld, en deze kan je vervolgens zelf handmatig verwijderen. Maar ze worden ook automatisch na 30 dagen verwijderd. Het is dus vaak niet nodig om dit handmatig uit te voeren.

spam-gmail-5

Individuele berichten zijn ook aan te merken als geen SPAM, ze worden dan gelijk verplaatst naar de inbox. In de bron van het bericht is nog verder na te kijken waarom dit in de SPAM is beland.

spam-gmail-6

Ook als je het bericht opent dan zie je de reden hiervoor ook beknopt samengevat:

report-not-spam

Met hetzelfde instellingen menu en hierna de actie “Show original” zie je de bron hiervan terug. Mocht er dus een probleem zijn met een bepaalde afzender die je wel vertrouwd, dan is dit vaak aan de afzender door te geven om verder na te kijken. Vaak zijn dit problemen met een DKIM DNS record, DMARC of het SPF record wat niet goed op orde is bij de afzender.